Intervju med Anne Hanson

Här nedan följer då intervjun med Anne Hanson. Dock i ett väldigt tråkigt format, då man inte kan skriva i spalter på bloggen(?). Aja, varsågoda, för er som orkar läsa ;)!

image322
Namn: Anne Hanson

Ålder: 26 år

Bor: Malmö

Civilstatus: Sambo

Yrke: Makeupartist

Gör annars: Tränar inför beach 08

Hemsida: http://annehanson.com

  

Anne Hanson - verksamhetschef och huvudlärare på Makeupstudion i Malmö, har dessförinnan frilansat som makeupartist efter att ha gått sin utbildning på Makeupstudion i Stockholm. Makeupstudions stora visningar och fotograferingar för kända märken så som Adidas, Lóreal och Godwell, har alla dessa blivit dirigerade av Anne. Hennes erfarenheter är många och noggrannheten stor, vilket har gjort henne till en av de bästa makeupartisterna hos Makeupstudion. Och nu, en solig fredagseftermiddag som denna, har jag fått chansen att intervjua denna begåvade Anne om sitt minst sagt intressanta yrke. Med hennes härliga Västeråsdialekt besvarar hon mina frågor med stor entusiasm ute på en uteservering i Malmö city, med kaffet i högsta hugg! Det är inte annat än att man avundas hennes härliga personlighet. Anne är verkligen en störtskön tjej med båda fötterna på jorden.


Men vad innebär makeupartist yrket egentligen? Är det inget annat än en hobby, eller är det ett framtidsyrke att livnära sig på? Och kanske ännu viktigare - hur slår man igenom i en modebransch som denna? Ta här del av Annes erfarenheter som makeupartist och huvudlärare inom samma område, dessutom avslöjar hon några av sina bästa sminktips, enjoy!


Vad fick dig att vilja bli makeupartist?

Det är något som funnits hos mig tidigt. Jag tyckte det var väldigt roligt att måla, vilket sedan utvecklades till att jag vid 13 års ålder började sminka mina kompisar. Vad som sedan gjorde utbildningen möjlig, var att hade en väldigt snäll mormor som betalade utbildningen.


Var och när utbildade du dig?

På Makeupstudion i Stockholm, 2003.


Hur kom det sig att du senare blev huvudlärare på Makeupstudion i Malmö?

Jag flyttade till Lund för miljöombytets skull. Undertiden frilansade jag som makeupartist och höll kvar kontakten med rektorn från Makeupstudion i Stockholm. Detta gjorde att hon hela tiden såg mina framsteg, varav jag en dag fick ett telefonsamtal från henne, där hon berättade att de hade tänkt öppna upp en skola även i Malmö. Hon frågade då om jag var intresserad, vilket jag absolut var!


Hinner du med andra makeupartist jobb vid sidan om?

Jadå, men det blir mest på helgerna i så fall, annars jobbar jag på skolan varje vardag. Det kan då handla om olika typer av visningar, men framförallt ströfotojobb.


Har du någonsin ångrat din utbildning?

Nej, absolut inte. Jag kan inte tänka mig vad jag annars skulle ha sysslat med, detta kändes helt rätt för mig.


Hur ser du på makeupartist yrket, är det något framtidsyrke att livnära sig på?

För mig har detta varit det enda alternativet. Däremot kan jag tycka att det finns för många som kallar sig makeupartister, fastän de kanske inte borde göra det. Det gör att yrket i sig kan bli aningen oseriöst på vissa håll.


Men är det inte så med de flesta modeyrkena?

Jo, absolut! Det gäller allt från hårstylister och fotografer, men även modeller. Det är ingen som kollar upp om man egentligen är det man utger sig för att vara eller ej. Men det viktigaste av allt är kontakterna. Det gäller att skaffa sig bra, seriösa kontakter och att våga satsa!


På vilket sätt har detta yrke påverkat dig?

Utbildningen i sig gjorde att jag fick min talang bekräftad. Det gav mig modet att våga flytta och satsa. Sedan har själva yrket lett till att jag träffat jätteroliga människor som jag antagligen aldrig hade träffat annars. Men bäst av allt är att det är så befriande att få syssla med det man faktiskt vill och tycker om, det är ju inte alla som får det tyvärr.


Har du något mål med ditt yrke? Starta eget? Utomlandsjobb? Eller kanske fortsätta på Makeupstudion i Malmö?

Hm, just nu är jag nöjd, då jag får hålla på med det jag tycker om på heltid. Eget företag har jag dessutom redan på sätt och vis, i mitt frilansande vill säga. Men såklart har jag stora drömmar! Min dröm vore väl att få jobba internationellt i stora plåtningar och visningar, men det är inget jag jobbar aktivt för just nu. För tillfället är jag som sagt nöjd och jag arbetar främst med förbättring av mitt portfolio.


Vad gör du om tio år?

Hm, om tio år.. ska vi se, då är jag 36? Usch! Men ja, då har jag väl antagligen nått upp till min dröm. Då är jag där och jobbar i de stora plåtningarna internationellt, men så bor jag i ett mysigt hus ute på landet som andrum från storstaden.


Tänker du ofta på andras sminkningar?

Det är en fråga jag ofta får, haha. Men faktiskt så är svaret nej, bortsett från extrema fall vill säga. Annars kopplar jag bort det utanför jobbet.


Var hämtar du inspiration?

Hm, inspiration... Det kommer när man minst anar det och i princip från vad som helst! Jag kan inspireras bara av att gå och kolla på flummiga saker på loppmarknader, eller också genom att studera olika kulturer. Annars inspireras jag mycket av naturen, dess färger och blommor, men även hos djur, t.ex. fåglars fjädrar. Hos modetidningar kan jag visserligen med hämta inspiration ibland, dock finns risken för ren kopiering.


Är det så att man hela tiden strävar efter att komma med nya, egna verk?

Ja, till viss del. Självklart vill man ju vara unik, men det mesta som finns att göra har gjorts. Det gäller därför att istället för att kopiera andras verk, försöka göra om de så de blir dina egna.



Sminktips


Vad blir vårens måste i sminkväg?

Jag är inte den som följer mode, alls! Men själv kommer jag att satsa på orange-röda läppar och mycket skimmer.


Dina två bästa sminktips?

1 . Att med svart kajal (innan du lägger på mascaran) peta in färg mellan fransarna, inte på slemhinnan eller ögonlocket, utan just mellan fransarna. Det ger en diskret markering av ögat och ett tätare intryck av fransarna.

2. Ett annat tips är att istället för att köpa massa olika läppglans, blanda ihop egna! Skrapa bort lite utav någon ögonskugga och blanda det med ett genomskinligt läppglans. Superlätt och supersmart!


Vad ska man tänka på när man tar Foundation, för att undvika kantlinjer eller dylikt?

Det bästa är att stå vid dagsljuset, badrummet är inget bra alternativ. Eftersom man oftast är lite ljusare på halsen, så kan jag rekommendera att man antingen tonar ut Foundation längs halsen, eller också att man endast tar Foundation till käk skuggan och sedan lägger på lite sol puder på halsen istället.


Vilken är din favorit mascara?

Clinique high impact

image323

Vad tycker du om gummiborstar på mascara?

De är grymma! En favorit i den kategorin är Maxfactors Masterpiece Max.


Använder du själv Makeupstudions sminkmärke "färg"?

Ja, de är bra. Eftersom jag jobbar med de, så blir det naturligt att jag själv också använder de. Jag gillar framförallt deras högt pigmenterade ögonskuggor. Men jag brukar även kombinera med skimmer och läppglans från bland andra Lancôme och Clinique.


Har du några speciella tips i färg väg till blondiner, respektive brunetter?

Nej, jag tycker att alla passar i allt, såvida man trivs i det. Utstrålningen spelar större roll.


6 snabba frågor


1. Mascara eller lösögonfransar?

2. Vanlig borste eller gummiborste?

3. Sotade ögon eller färgglada ögonskuggor?

4. Läppstift eller läppglans?

5. Foundation eller puder?

6. Sminka dig själv eller sminka andra?


image324

Här är en av Annes många sminkningar. Fler av hennes verk finns att se på hennes hemsida: http://annehanson.com


Kommentarer
Postat av: Helena

du är grym bree ;D du och jag borde bli ett hett journalistteam på typ Elle :D

2008-05-06 @ 15:00:48
URL: http://helenawinnberg.blogg.se
Postat av: sofia

haha vad trevligt :)

2008-05-06 @ 17:50:05
URL: http://sofiiaj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0