"Hälsotips" a la B

God morgon!

Nu tänkte jag dela med mig utav mitt mat-tänk, kul va?

1. Ät gott! (Ät gärna godsakerna i samband med andra måltider).
2. Ät dig mätt, inte proppmätt.
3. Ät regelbundet och varierat.
4. Förbjud inget i din kost, belys annat istället.


Det finns ju så god mat, varför slösa tid på att äta äckligt? Jag äter alltid en utsökt middag, varje kväll! Det betyder inte att jag sitter och kränger Pizza, utan tvärt om så äter jag riktig lagad middag. Aldrig halvfabrikat! Så vida jag äter en riktig måltid, bryr jag mig inte om jag har grädde i maten eller ej - när kroppen ändå är i gång och förbränner spelar gräddklicken inte ett skvatt!

Vidare har jag börjat äta mig mät, istället för proppmätt. Man vill ju minnas maten som god och bra, varav jag vägrar bli proppmätt för då blir man bara äcklad och känner sig svullen och ful ;). Jag lägger upp en stor portion men tar sällan en gång till.

Att äta regelbundet är ju bra av en miljon anledningar. Men något jag tycker är bra med det är att småätandet försvinner. För om du vet att du ska äta om en timme igen, då är det ju inte lönt att ta den där fikan just nu. Ta hellre allt gott (glass, choklad, kakor mm) direkt efter en måltid. Varför?
- Då orkar du inte lika mycket och du kan vara säker att du äter det för att du är sugen och INTE för att du egentligen börjar bli hungrig.
- Min tandläkare sa åt mig att äta alla godsaker i samband med måltiderna, för att då är ändå tänderna igång och arbetar. Likaväl som tänderna gör det, tror jag att kroppen också gör det!

Slutligen finns det inget som kan vara så farligt i matväg att det borde förbjudas av dig själv. Tyvärr håller man ändå sällan sådana "förbud", vilket ju bara blir ångestframkallande. Men äter man enligt punkt 1 till 3, tror jag inte man ens behöver tänka på några förbud, för då ber kroppen om det den behöver :)!


//MATBABBA ;D

Kommentarer
Postat av: Anonym

TACK babba!! och jag gillar din! :D

OBS. kunde inte lägga in bild på håret men du får se det på lör. kommer bli jätte kul!!

2010-03-17 @ 09:06:38
URL: http://xoxoamanda.blogg.se/
Postat av: Anonym

amen se man på, det är ju i eckards kök. panncakes is the shit ;)

2010-03-17 @ 10:56:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0