Dagens fråga

elina om Dagens fråga:
Hej Babba! Jag måste bara säga att du ser så himla bra ut! Därför har jag också en fråga...
Jag vet inte vad du väger, men jag vet att du äter normalt och INTE har någon ätstörning, utan är smal i dig själv. Jag väger iaf 47 o är 1,62, vilket ger BMI 18. Enligt mätningar är det ju undervikt, men jag känner mig bara tjock o ful. Har du något tips på hur jag kan bli mer nöjd med mig själv? Du ser alltid så fräsch o snygg ut, o du äter ju gott ändå! Borde jag börja med någon diet, så blir det kanske bättre om jag går ner lite i vikt? Jag tränar ca 5 dagar i veckan, o har hört att det ju är bäst att ha någon vilodag...
Du är fantastisk! Snälla ge mig något råd! Kramar

Svar:

Jag tycker sånt här är jättesvårt, eftersom jag själv aldrig haft dessa tankar. Men jag skall göra mitt bästa! Till att börja med tror jag inte att ditt egentliga "problem" ligger i din vikt, jag tror därför inte att några kilo mindre kommer att göra livet mer underbart. Allt sitter i huvudet! Det gäller att acceptera sig själv och sitt utseende. Hur många år av mitt liv har jag inte ägnat åt att klaga över min längd, mina stora fötter, min spinkiga kroppsbyggnad etc etc? Men till vilken nytta? Man blir knappast snyggare för att man vantrivs i sig själv, tvärtom! För då utstrålar man ingenting - man blir en grå mus.

Men för att få bort känslan av att känna sig tjock tror jag att regelbundna mattider är ett alternativ. För svälter man sig en hel dag, och sedan äter som häst på kvällen svullnar automatiskt magen upp. Och nej, då känner man sig inget vidare snygg. Dessutom mår man illa och ångrar att man åt så mkt, inte sant? Fördela därför maten jämt över dagen och hoppa inte över någon måltid.

En annan viktig sak: välj med omsorg vad du vill lägga ner Din energi på. Orkar du stå framför spegeln varje dag och lägga fokus på dina "brister"? Själv insåg jag för längesedan att det inte tjänade någonting till. När jag ser på mig själv i spegeln idag ser jag inte längre en spinkig, för lång kropp med enorma fötter. Jag ser en lång och smal tjej, med skinn på näsan som är så lyckligt lottad att hon kan äta vad hon vill och ändå hålla sig i form! - Det gäller att vända det negativa till någon positivt, vi måste lära oss att älska oss själva. Vad är fint på just Dig? Kanske har du otroligt vackra stora ögon? Fint hår? En lagom längd, som tillåter dig att ha riktigt höga klackar utan att bli längre än killarna? Vilken lyx!

Se det Du har, inte det du saknar.

Kort och gott:
1. Acceptera dig själv - med det kommer det mesta på köpet!
2. Koppla inte mat/träning till vikt.
- Ät för att det är gott och träna för att det är kul!
3. Ät regelbundet!
4. Lägg fokus på det fina i dig!

...Hoppas det är till någon hjälp. Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Gillade det jag läste, sådant här berör! Nu var inte jag personen ifråga, men du ska ha cred för det här inlägget, mkt positivt skrivande!:)

2010-05-18 @ 22:12:16
Postat av: Babba

Svar:

Tack så mycket, det är så härligt med människor som inte är rädda för att ge andra beröm. Det värmer!



/B.

2010-05-19 @ 08:53:37
URL: http://Babybabbs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0