Dagens fråga

Fråga:
Hej babba!
Jag har läst att du jobbar som optikerassisten och undrar därför om du kan svara på ett par frågor, gärna på din blogg. Jag har haft huvudvärk ett bra tag nu och den är koncentredas till precis övanför ögonen och blir värre ju längre dagen går, särkskilt på jag pluggar eller kollar på TV. Jag blir också jättetrött i ögonen och kommer på mig själv kisande. Är detta tecken på att man behöver glasögon eller är jag helt ute och cyklar? Mian föräldrar tror att det kan vara det som är problemet men jag är inte säker? vad är det bästa att göra? ok om jag behöver göra en synundersökning, hur går det till?
Tack på förhand
Mikarla


Svar:
Hej Mikaela!
På din beskrivning låter det som om du är något översynt. Det innebär i regel att man ser bra på långt håll, men sämre på närmare avstånd. Men då du är ung kan dina ögon ackommodera för att se bättre på alla avstånd, detta genom att anstränga ögonen. Det är just denna ansträngning som oftast är boven till huvudvärken och "kisandet" - du kisar för att "anpassa" ögat så att du ser på önskat avstånd. Att göra en synundersökning är därför helt klart rätt början, vi kan då efter ditt recept bedöma huruvida problemet kan lösas. Jag skulle kunna tänka mig att du skulle behöva glasögon som du främst använder just vid läsning/dator/TV, så att du på så vis slipper anstränga dina ögon i onödan. Sen är det ju dessutom sjukt snyggt med glasögon, så kom in till mig på Schmidt's och bli snygg vettja' ;D!

Hoppas det gav svar på dina funderingar :)
/B.

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Ja, det gjorde det verkligen! Tack så hima mycket för hjälpen :)

2010-03-31 @ 13:40:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0