Recept på Fransk Chokladkaka

God dag!

Då det har dykt upp önskemål om recept till min Franska Chokladkaka, så säger jag varsågoda! Den är enkel att göra, men det tar sin tid innan den är klar för servering.

Ugn: 200 grader

Ingredienser:
200g mörk blockchoklad (Fazer's är bäst)
200g smör
4 ägg
2 dl mjöl
2 dl socker

Till glasyren:
50g mörk blockchoklad
50g smör

Gör så här:
1. Smält blockchokladen + smöret (gärna i ett vattenbad).
2. Vispa ihop ägg + socker (lääänge, så det blir nästan vitt).
3. Tillsätt mjölet + den smälta chokladen i äggsmeten och blanda ihop
4. Smörj och bröa en form med löstagbara kanter
5. Grädda i exakt 12 minuter
6. Låt svalna och frys sedan in
7. Smält smör + blockchoklad till gasyren och häll över den frusna kakan. Låt den därefter stå i kylen några timmar... Sen är det bara till att hugga in :D.

Här är bild på kakan när jag & Alec serverade den på vårt 38 års kalas. Lillevän & Helle hugger in ;). Grädde & hallon till är MUMS!


So long!
/B.

Kommentarer
Postat av: Lillevän

YAMMI!!!!! ME LIKE<3

2009-11-12 @ 14:48:30
Postat av: Emelie

Tjaa!! Tack så mkt för receptet!



Men hur menar du med att frysa in kakan? Blir den inte isig och vattnig efteråt eller?

2009-11-17 @ 14:51:53
Postat av: Babba

Hej! Nej du tinar ju den, det gör den moussig eftersom den serveras kall. Jag brukar ha den i frysen över en natt sen lägger jag på glasyren och låter den därefter tina. Lycka till:)! /B

2009-11-17 @ 18:18:37
URL: http://babybabbs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0